Adam

Daisypath Happy Birthday tickers

Adik

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

Pages

Thursday, October 1, 2009

Talasemia's dilemma

Rasa-rasanya ramai yang dah aware tentang penyakit ni. Secara ringkasnya, penyakit genetik yang mengakibatkan penghidap melakukan blood transfusion kerana kekurangan darah. Ia diwarisi dari ibu bapa yang kedua-duanya pembawa penyakit tersebut. Nak tau lebih2, baca sini.

Aku mmg aware tentang penyakit ni from tv, internet, and lebih2 lagi selepas pergi ke kursus pra perkahwinan dan juga information dari kwn2. Things yang membuatkan aku amat aware n concern with this disease ialah kita boleh detect awal whether kita adalah pembawa penyakit ni. Thus, kita boleh tahu dengan ujian samada future babies merupakan penghidap penyakit ni dengan ujian bakal pasangan.

What makes it worst is, penghidap talasemia ni hidupnya agak terseksa. Dengan blood transfusion at least once a month, jangka hayat yang agak pendek dan kos untuk merawat penyakit ni adalah agak tinggi.

Ok, point aku buat entry ni adalah:
Sanggupkah anda kahwin kalau confirm2 dah ANDA dan PASANGAN adalah pembawa (Talasemia minor) yang akan melahirkan anak2 penghidap (Talasemia major)?


Soalan ni diajukan beberapa kawan-kawan aku. Rata-ratanya tergamam sekejap masa nak beri jawapan. Kalau tanya aku, jawapan aku yang pasti, mungkin aku akan kata TAK KAHWIN kut...

Tapiiiii.....sanggup ke? Korang bercinta separuh mati, tiba-tiba nak stop? Dah bertunang, and nak call off? Family-family dah kenal...Huhuhuuuuu...x nakkkkkkk...

Tapi, sanggup jugak ke korang tengok anak2 menderita sakit, kena hantar ke hospital tiap-tiap bulan, bayar kos rawatan yang tinggi?

Aku memang sekarang ni boleh la cakap, sebab x test lagi. Kalau keputusan OK, Alhamdulillah. Yang jadi masalah, kalau keputusan positive? Huhuuuu...

Xpe la, apa-apa pun aku berdoa yang terbaik untuk kami. Kalau Qada' dan Qadar Allah dah tentukan, apa yang boleh buat. So, kawan-kawan, buat lah test. Lepastu, buatla keputusan yang terbaik. 'till then, c ya..

0 comments: