Adam

Daisypath Happy Birthday tickers

Adik

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

Pages

Monday, July 13, 2009

Double standard

Hye....

Sebenarnya dah lama nak cite pasal ini, tapi tu la..slalu terlupa. xpe la. Dah ingat ni crite la.

Kalo kekwn kenal sape aku, mesti tau aku bukan jenis yg bergaya. Setakat kuar ke KL tu, cukupla ngn jeans (cap Ayam), dan t-shirt. Masih lagi ngn tudung bawal kerana rasa selesa. Make up? Erm...x juga. Setakat compact powder (Silkygirl lak tuh). Kekadang je kalo rasa nk melawa aku akan taruk gak sket2 apa yg patut..Conclusion. aku mmg sempoi jek. Tapi xde la huduh sgt kalo nk jenjalan. Mana yang patut je. Aku lagi pentingkan selesa. Watpe aku pakai dan rasa x selesa sepanjang hari...dan aku end up rasa malas nk jenjalan. Xpun.. aku rasa nak marah sumer org sebab aku berjlan dlm keadaan rimas.

Tapi, satu benda yang aku x suka. Kalau jenjalan kat KLCC, Midvalley, masuk plak butik Guess, Bonia... dia nyer salesgirls or salesperson sangat la membencikan. Yes, membencikan! Kalau aku masuk je (ini setelah berpuluh2 pemerhatian yer, layak wat research) butik tu.. salesperson tu bleh wat muka cam aku x mampu beli. Kalau aku belek2 dan tanya harga, siap ade yang buat muka. Ada sekali tu, kat butik Guess Midvalley kut or KLCC, aku tengok collection handbag dia. Aku cam berkenan kat satu hanbag ni. I was guessing the price was around RM300++. Aku toleh untuk bertanya color beg tu ada x selain kaler yang ade. Boleh si minah ni cakap kat aku, "Kat area ni semua new arrival. Yang belah sana ade discount."

SANGAT LA CILAKAKNYER!!!!!!

Aku pandang minah tu, mencari word yang paling sesuai nk jawab...x keluar jugak pape. Aku tersentap yang amat sangat. Aku just pandang dengan pandangan yang sangat clueless. Pastu aku keluar dan terus x masuk2 dah butik tu.

Terhinanya aku. Ape dia ingat, aku x mampu ke? Padahal berapa sen sangat la gaji dia as a salesgirl kat situ. Aku nyer gaji leh je beli sebulan sebiji handbag Guess tu.(pastu merana la gak..hahahaha).. tapi main pointnyer...ko x yah la berlagak ko bagus setakat keje kat butik Guess..

Maafla kalau Guess jadi mangsa kat sini. tapi aku mmg kena kat Guess..so rasa sangat sakit ati. Sebab, aku rasa, x perlu la untuk double standard. Aku tengok orang pakai short skirt, hot pants, ok je diorg layan. Kenapa org yang bertudung, x cukup lawa, pakai sempoi..ko wat cam org tu hina sangat... Padahal, setakat hotpants yang drg pakai tu, aku jumpe..brape sen la sangat. Apsal? Ko rasa kalau x masuk butik ko pakai Jeans yang tayang jenama Levi's, handbag yang buckle G besar2 and corak G sampai x cukup ruang..x mampu la nk beli brg2 kat butik ko keje tu? Eii...tolong la sket!

Sampai sekrang ni, aku x suka shopping kat Suria KLCC, MidValley, OU etc..Aku lebih suka jenjalan kat Kuantan, pegi East Coast Mall, Megamall, Kuantan Parade. Orang kat sana cam layan aku lebih skit. Or..susah2 aku suka masuk Parkson, JJ dan elakkan dari masuk Butik2 yang terkenal dengan harganya. Kalaupun aku masuk, aku akan guna English. Sebab drg ni pandang skit kut kalau kita cakap 'bahasa' drg.

Uishhh...marah betul aku ek?? hahahaha....

9 comments:

Anonymous said...

oh cik farah! bukn sahaja salesperson farah, tp cuba ko g hospital kerajaan. wah! blh meletup ko! ko kena dress up habis utk dptkn layanan baik. kalu pakai cikai2 drg layan mcm hidup segan mati x mahu. ada gk situasi yg berbeza bila muka kita nikn ala2 muka bdk 16 tahun so drg ingt kita bdk so drg layan cam gitu2 jela, haish! hangin aku! --- hahhahahahh....lily

hana_lalalala said...

yes!!! they are bias. mane boleh judge org macam tu...

i pun kena juga sebab i pun xde gaya. haha takpe la farah. who cares about them? baru jadi sales girl dah nak berlagak. ahhaha

but then again, sebab tu la diaorg layak jadi sales girl kut. :P

Anonymous said...

aah beb...mmg2...aku penah je msk MAC...kgkonon nak usha mekap...las2 aku kuar je sbb dorg cam wat bodo je kat aku...ngeh...ms tu aku mmg nak bl sbnrnye...rugi je korg...huhuhu...

-po-

FaraFaiz said...

lily: uish...keje kat hospital pun sudah mau jual mahal... hehe

hana: betul! tp drg ni tetap rasa drg bagus..puhleaseee....

suzai: setakat keje MAC je..bukan drg yg CEO MAC tu pon...hahahaha..

misswhy said...

i do agree!

aku pn pnah kene fara...
diorg ingt diorg lawa sgt ke..

tapi..mmg tepat skali..
biasenyer i akan speaking London jer bile masuk butik2 cam nih..

kadang2..rambut diorg je karatz..
tapi..cube kite kasi vocab yg susah2 sket..tros jawab dlm bahase melayu..haha..aku suke tgk kebodohan diorg plak..hehe

- just me - said...

bagus tul ko tulih entry ni, xyah aku susah2 dah nak tulis haha

well kita nye gaya kan srupa je, nak2 plak muka aku ni ala2 budak skolah gitu (cheewwaahhh prasann!! haha)

pandang aku lekeh gila.. tensen.. kdg2 aku saje je. lg derg malas nak layan, lg aku tanye & mintak mcm2 tp lepas tu mmg aku x beli hahahaha

FaraFaiz said...

yana: aah..aku mmg suka dgr jwb dlm BI sambil terkial2..pastu aku siap betulkan pronunciation..baru ko tau!! hahahaha

dja: bagus gak tu..biar dia sakit ati..kalo tgk baju, kita bukak sumer lipat2 tu..pastu blah. hahaha

fallen angel said...

weyh bengangnyaa aku baca cite ni. tp aku penah kena gak.muka aku ni kan tahap seposen je,minah cina tu tgk aku pandang atas bawah dowh. pastu tak layan. yang cun2 yg nampak kaya je dia layan. aku terus je speaking pastu mmg terkejut la dia.apa ingt kita bangang ke?
diorang ni bodoh la sebenarnya ada double standard. idup dalam dunia apa ni? kolot la bila ada judgemental. sgt bodoh. woi gaji diorang tu pun kita leh byr laa. cilakoi.

kalau nak efek lebih, ludah je. yucks.

FaraFaiz said...

haha..kalo ludah tu mau drg panggil security kut..hahaha..tp teringin nak buat dowhhhh